Τα πληροφοριακά συστήματα, η καινοτομία και ο κλάδος ασφαλίσεων

Οι «ευαγγελιστές» του κλάδου της πληροφορικής, πολλές φορές, υπερτονίζουν τις παρεχόμενες λύσεις υψηλού κόστους, χωρίς να έχουν αίσθηση των οικονομικών δεδομένων και των εξειδικευμένων απαιτήσεων κάθε κλάδου. Ο ασφαλιστικός κλάδος αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις λόγω του ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, όπως αυτό διαμορφώνεται, αλλά και από το ρευστό ρυθμιστικό και κανονιστικό πλαίσιο. Μάλλον δεν αντιλαμβάνονται όλοι το κεντρικό μήνυμα, δηλαδή την αποκρυπτογράφηση της βαθύτερης έννοιας αξιοποίησης της τεχνολογίας, με κύριο γνώμονα τη δημιουργία καινοτομίας. 
Οι επιτυχημένες ασφαλιστικές εταιρείες, που αναγνωρίζουν και αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις, ενδυναμώνουν το μερίδιο αγοράς τους, μέσα από την κατάλληλη υιοθέτηση και βελτιστοποίηση των πληροφοριακών συστημάτων και τη βελτίωση των διαδικασιών τους, αναπτύσσοντας σαφή ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Τα στελέχη βλέπουν πως η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών είναι μονόδρομος για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας και των εσόδων τους στην πράξη. 

Με τα πληροφοριακά συστήματα να διαχειρίζονται σχεδόν όλες τις φόρμες οικονομικών συναλλαγών, ένα τυπικό ΙΤ Department ασφαλιστικού οργανισμού, συχνά, θυμίζει μια ολοκληρωμένη εταιρεία πληροφορικής! Υπάρχουν πολλοί και διαφορετικοί άνθρωποι, με μίξη πολλαπλών ικανοτήτων και ξεχωριστούς ρόλους. Πολλοί προέρχονται από διαφορετικούς κλάδους, αυτό όμως δεν αποτελεί πρόβλημα. Η πληροφορία είναι ανταλλάξιμο «εμπόρευμα» και μεταφέρεται εύκολα σε κάθε κλάδο. 

Οι τεχνολογίες - αλλά και η φιλοσοφία των λύσεων - είναι από τη φύση τους σε μεγάλο βαθμό «industry un-specific». Όμως, ο κρίσιμος παράγοντας επιτυχίας για τον κλάδο ασφαλίσεων, για την αύξηση των εσόδων και για την κερδοφορία, είναι η δημιουργία καινοτομίας μέσα από την αξιοποίηση της τεχνολογίας. Μετά από ένα μεγάλο εύρος περικοπών κανείς δεν μπορεί να βασιστεί μόνο στην αύξηση της αποτελεσματικότητας των επιμέρους τμημάτων, χωρίς επιπλέον στρατηγικό σχεδιασμό. Απαιτείται ευελιξία στη σκέψη, θέληση και ικανότητα όχι μόνο για την εκμάθηση νέων τεχνολογικών εργαλείων, αλλά και για την ικανότητα διαχείρισης πολλαπλών project. 

Αναφορικά με την καινοτομία, ο πρώτος «παίκτης» στην υιοθέτηση μιας επιτυχημένης καινοτόμου πρακτικής αποκτά ηγετικό ρόλο και κερδίζει πάντα τη «μερίδα του λέοντος». Οι υπόλοιποι ακολουθούν αντιγράφοντας και μοιράζονται τα «ψίχουλα», πολλές φορές με μοναδική επιδίωξη την επιβίωση. Έτσι ήταν, έτσι είναι και έτσι θα είναι πάντα. Και στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε, όλα αποκτούν πλέον διαφορετικό νόημα και άλλη ουσία. 

Η αναγνώριση και η εκμετάλλευση των πλεονεκτημάτων που προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία ως προς την ανάλυση των αναγκών σε επίπεδο στρατηγικής μετατρέπεται σε παράγοντα επιτυχίας ή αποτυχίας για τις ασφαλιστικές εταιρείες. Σε επίπεδο ΙCΤ (πληροφοριακών και επικοινωνιακών συστημάτων), προκύπτουν σαφείς και κυρίως σταθερές απαιτήσεις για ασφαλή και πλήρη διαθεσιμότητα σε ακριβή και ενημερωμένα δεδομένα. 

Πολλές από αυτές τις εργασίες χαρακτηρίζονται ανελαστικές για τους περισσότερους Οργανισμούς. Απαιτείται, λοιπόν, σε μόνιμη βάση, η καταγραφή, αποθήκευση και διαχείριση των δεδομένων του ασφαλιστικού οργανισμού για κάθε τύπο και πολιτική παρεχόμενης ασφάλισης (για ζωή, σπίτι, νοσηλεία κ.τ.λ.). 

Η αξιοποίηση της τεχνολογίας διαδραματίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη διαχείριση των απαιτήσεων και των δικαιούχων, ως προς την έρευνα, την καταγραφή, την ανάλυση ρίσκου και τις πληρωμές. Ο παράγοντας της διαχείρισης απαιτήσεων και της ακολουθoύμενης πολιτικής είναι σε θέση να επηρεάζει, σε μεγάλο βαθμό, έως και την οικονομική σταθερότητα του ασφαλιστικού οργανισμού. 

Μεγάλη πρόκληση για τον κλάδο ασφάλισης (insurance) είναι η ασφαλής (secure) μετάδοση των τεράστιων, ποσοτικά, δεδομένων, αφού τα δεδομένα δεν παραμένουν στάσιμα, αλλά μετακινούνται διαρκώς προς τρίτους (αστυνομία, δικηγόροι, δικαιούχοι κ.τ.λ.). Επιπλέον, είναι κρίσιμη η απομακρυσμένη πρόσβαση ασφαλιστών, που δημιουργείται από την ανάγκη σε πρόσβαση χωρίς περιορισμούς στα εταιρικά e-mail ή και στα εταιρικά συστήματα back-end. Η ανάγκη αυτή γίνεται ακόμα πιο περίπλοκη, όταν η πρόσβαση των δεδομένων γίνεται με τη χρήση φορητών συσκευών (tablets, smartphones) που δεν ανήκουν στον ασφαλιστικό οργανισμό, αλλά στον κάτοχό τους (π.χ. τους ασφαλιστές). 

Τα συστήματα χρέωσης και τιμολόγησης αποτελούνται από στοιχεία ΙΤ, τα οποία υποβοηθούν αποτελεσματικά την παραγωγή των απαιτούμενων εσόδων. Η χρηματική ροή είναι κρίσιμη και θα πρέπει να βασίζεται σε συστήματα που επεξεργάζονται την πληροφορία, διαφορετικά η οικονομική σταθερότητα του Οργανισμού τίθεται σε κίνδυνο, ιδιαιτέρως όταν δεν έχουν ληφθεί έγκαιρα αντίμετρα στην πρόληψη ηλεκτρονικής απάτης. 

Επομένως, θα πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα στους ασφαλιστικούς οργανισμούς για αξιόπιστες και οικονομικά αποδοτικές λύσεις, για την προστασία και την υποστήριξη κρίσιμων συστημάτων. Υποστηρικτικά λειτουργούν οι ενεργειακές λύσεις που προστατεύουν κάθε μέγεθος υποδομών πληροφορικής από την απώλεια χρόνου διακοπής, λόγω βλάβης ή λόγω προβλημάτων τροφοδοσίας.

Η ανάγκη για καινοτομία
Πέρα από τις ανελαστικές ανάγκες του ασφαλιστικού κλάδου, που θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με επιτυχία, η πραγματική προστιθέμενη αξία προέρχεται από μια διαφορετική αντιμετώπιση, που περιλαμβάνει και άλλες παραμέτρους: Την ανάγκη για διαφοροποίηση σε σχέση με τον ανταγωνισμό, την πρόβλεψη που βασίζεται σε μια πελατοκεντρική φιλοσοφία ως προς τα ασφαλιστικά προϊόντα και τη διάθεσή τους στην αγορά ως προς τη σχετικότητα και την προσωποποίηση της επικοινωνίας. 
Ένας επιτυχημένος συνδυασμός που προσβλέπει σε άμεση μείωση του κόστους είναι η χρήση offset και ψηφιακού υλικού, που παρέχεται με στόχο την προσέλκυση πελατών, αξιοποιώντας την πλέον αποτελεσματική και λειτουργική μέθοδο, πάντα σε συμβατότητα με την υπάρχουσα νομοθεσία και το κανονιστικό πλαίσιο. Ο συνδυασμός αυτός θα πρέπει να προκύπτει από τη συνολική ενσωμάτωση με τις διαδικασίες και τα συστήματα που ήδη υπάρχουν. 

Τα προσδοκώμενα οφέλη από μια πιο πελατοκεντρική φιλοσοφία περιλαμβάνουν τη σαφή μείωση του άμεσου και έμμεσου κόστους διαχείρισης, τη μείωση των εκτυπώσεων, την αύξηση του πελατολογίου μέσω της βέλτιστης σχετικότητας στην επικοινωνία με τους πελάτες και την προσωποποίηση, την ευκολία συμβατότητας με το κανονιστικό πλαίσιο (rule based systems). 

Τα οφέλη που προέρχονται από την καινοτομία πρέπει να είναι μετρήσιμα και να δημιουργούν ξεχωριστές οικονομικές προβλέψεις για τον τρόπο που επηρεάζουν τα έσοδα του ασφαλιστικού οργανισμού.

Επίσης απαιτούνται: ακρίβεια ως προς τις διαδικασίες και τα χρονοδιαγράμματα, έμφαση στη συνολική εμπειρία του πελάτη, αλλά και οι κατάλληλες προϋποθέσεις για τη δημιουργία καλής πίστης. Επομένως, η αυθεντικότητα και η καινοτομία επιχειρηματικών πρακτικών μπορεί να συμβάλει στην αύξηση της παραγωγικότητας, τη μείωση του κόστους διαχείρισης και την απλοποίηση των διαδικασιών, χωρίς την ανάγκη για «φαραωνικές» επενδύσεις, που πολλές φορές βασίζονται σε λανθασμένα κριτήρια.


Άρθρο του Κωνσταντίνου Καλέντη*

*Ο Κωνσταντίνος Καλέντης είναι ο Διευθύνων Σύμβουλος της Zephirus Business Consultants. Παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες, σε μεσαίους έως πολύ μεγάλους Οργανισμούς, σχετικές με την ανάπτυξη υποδομών πληροφορικής και επικοινωνιών. 
Με περισσότερα από 12 χρόνια εμπειρίας στο ενεργητικό του, έχει ήδη υλοποιήσει ορισμένες από τις πλέον κρίσιμες υποδομές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Είναι απόφοιτος του Baker, με μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του York της Μ. Βρετανίας και του Harvard Kennedy School of Government, σε θέματα Εθνικής και Διεθνούς Ασφάλειας.